@article{oai:rakuno.repo.nii.ac.jp:00006763, author = {須賀, 朋子}, issue = {2}, journal = {日本セーフティープロモーション学会誌}, month = {Oct}, note = {Article, 交際相手間で起こるドメスティック・バイオレンス(DV)は、デートDVと呼ばれ、若年層を中心に近年増加傾向にあり、特に知的障害・発達障害がある生徒がデートDV被害に巻き込まれていることが社会的な問題となっている。本研究では、知的障害・発達障害特別支援学校、学級の教員7名に、インタビュー調査(調査1)を行った。その結果、教員全員からDV予防教育が必要という回答が得られた。理由として、特に高等部の生徒がデートDVや性被害に遭っていること、被害を受けていても気づいていないこと、アダルトビデオの情報を信じ込んでしまう生徒が多いことが挙げられた。また、予防教育を作成するときに、生徒の知的能力を考慮する必要があった。軽度の知的障害あるいは発達障害がある生徒が通学する高等支援学校で、DV予防の介入授業を行った(調査2)。生徒のアンケート結果からは、DV予防教育を受けて良かったと思っていることが統計的にも示された。さらに、「どういうことが暴力か?」という踏み込んだ内容も理解していた。しかし、デートDV被害を受けたときに、誰かに相談できる生徒は65.8%にとどまり、それ以外の生徒は自分からは相談できない状況であった。今回は、高等支援学校1校での介入授業であったため、あくまでパイロット研究と考えている。これから、介入授業を行う高等支援学校を増やして、更なる検討が必要であろう。, As the victims of domestic violence (DV) increases in young people, there are some who become involved because of their intellectual and developmental disabilities. In the present study, we conducted an interview(study 1) with seven homeroom teachers at a special needs school for children with intellectual or developmental disabilities and received a response from all teachers that preventative education on DV is necessary. The reasons included high school students were especially prone to DV and sexual abuse, they were often unaware of the abuse they were experiencing, and many students believed information from adult videos. It was also noted that intellectual capacity of students must be considered when preparing the preventative education. We taught an intervention class on DV at a special needs high school for students with mild intellectual and developmental disabilities (study 2). The questionnaire conducted on students statistically showed that students were in favor of the DV prevention education. In addition, they were able to understand a complex idea of “what is violence”. However, only 65.8% of students said they would consult someone if they became a victim of such violence, leaving other students unable to consult someone on their own volition. Since the present study was limited to an intervention class at one high school, it is a pilot study. We need to continue with the intervention class at other special needs high schools and examine its impact.}, pages = {26--32}, title = {知的障害や発達障害をもつ高校生へのドメスティック・バイオレンス(DV)予防教育の挑戦}, volume = {13}, year = {2020} }